
Säljarnas toppegenskaper: driv, engagemang och ansvarstagande
En undersökning kring vilka säljaregenskaper som står högt i kurs bland svenska företag visar att mål- och resultatfokus, ansvarskänsla, engagemang och effektivitet finns med bland de mest efterfrågade egenskaperna.
Säljexperten PG Wettsjös undersökning av av vad svenska företag söker hos sina säljare visar att en säljare som tror på produkten eller tjänsten man säljer och en säljare som tror på sin egen förmåga har goda förutsättningar att lyckas. PG Wettsjö menar att det ofta krävs relativt lite för att gå från en bra till en riktigt bra säljare.
Dessa egenskaper efterfrågas:
Att säljaren visar prov på engagemang och egna drivkrafter
Att säljaren är anvarstagande och kan arbeta självständigt
Att säljaren har en erkänt god social kompetens och har en välutvecklad kommunikationsförmåga.
Att säljaren har ett utpräglat mål- och resultatfokus
Att säljaren är effektiv och van vid att göra egna prioriteringar och organisera säljarbetet

Rekryterare
Karriärguiden