
Så lyckas du som säljare
6 tips för att lyckas som säljare
Agera problemlösare
Du kanske har svårt att se dig själv i rollen som den klassiska säljaren? Lösningen är att se dig själv som en nyfiken, engagerad och kreativ person som vill hjälpa kunden att lösa ett problem. Modern försäljning handlar inte om att kränga produkter, utan om att ge kunden service och tillfredsställa kundens behov.
Kunskap om produkt och kunder
För att kunna sälja något måste man ha kunskap om dels produkten man säljer, men även kunskap om kunderna. Att ha god kännedom om vilka kunderna är, hur de fattar beslut och vilka problem och utmaningar de står inför är essentiellt för att lyckas som säljare. Att veta allt om produkten och hur den särskiljer sig från konkurrenternas produkter är också något man bör lägga fokus på.
Våga vara dig själv
Du kanske inte är den mest socialt begåvade personen, men vill lyckas som säljare ändå. Knepet är inte att dra på ett fejkat leende och tillgjord röst när du pratar med en kund. Kunden märker lätt av sådant och då uppfattas du bara som falsk. Var istället dig själv, försök utstråla din personlighet och hitta lösningar. Det inger större förtroende.
Var målfokusera
Framgångsrika säljare sätter upp tydliga, höga och mätbara mål för vad de vill åstadkomma. Att ha en stark vilja att lyckas och drivas av tävlingsinstinkt är också nödvändigt för att bli en duktig säljare. Var alltid optimistisk, positiv och tro på dig själv.
Lyssna aktivt
Visst måste man prata för att sälja, men enbart till 20%. Resterande 80% av säljsamtalet bör bestå av att lyssna på kunden. Ställ frågor formulerade på ett sätt som utesluter kundens möjlighet att bara svara ja eller nej. Ställ frågor som gör att du får reda på kundens behov eller problem, och presentera sedan en lösning. Det är viktigt att få kunden att känna sig viktig och betydelsefull.
Var proaktiv
En reaktiv säljare väntar till att ett behov har uppstått och kunden kontakter honom. En proaktiv säljare ser att det snart kommer att uppstå ett behov hos kunden, och löser det i förväg. En person som ser behoven innan läget har hunnit bli akut blir uppskattad av både kunder och arbetsgivare.