Genom att veta vilken aspekt som är viktig för konsumenterna i den bransch ett företag verkar, kan kommunikationen effektiviseras med ekonomisk framgång som resultat. PR-företaget Millward Brown har genomfört en undersökning om företags rykte bland 20 000 konsumenter, som fick ranka drygt 200 företag utifrån deras rykte. Resultatet visar att företagsrykte har en stor betydelse för företagets försäljningsframgångar, drygt 20 procent av försäljningen kan kopplas direkt till företagets rykte.
De som hade mycket kunskap om ett företag hade i större utsträckning än andra hört positiva saker om företagets verksamhet, vilket ökar sannolikheten att de köper företagets produkter eller tjänster. Undersökningen visar att kommunikation skapar positiva associationer till ett företag. Studien visar vad som påverkar konsumenters köpbeslut mest. Bland de egenskaper som rankas högst finns finansiell stabilitet, starkt ledarskap, rättvisa priser, ansvarsfull reklam, ärlighet mot kund, trovärdighet och att företaget i fråga stödjer det lokala samhället.